Isnin, 10 Mac 2014

MISTERI KEHILANGAN PESAWAT MAS MH370

Teks  : Nik Norliza Nik Mat
Foto  : Carian Google






   Tanggal Sabtu 8 Mac 2014,  dunia dikejutkan dengan kehilangan pesawat MH370 yang bertolak dari Lapangan Terbang Antarabangsa KLIA pada pukul 12.41 pagi dan dijangka tiba di Beijing pada jam 6 petang.  Namun pesawat yang membawa 12 krew kabin, 239 penumpang termasuk dua bayi  itu gagal mendarat mengikut jadual.   Ia dilaporkan tidak memasuki ruang udara China dan tidak melakukan sebarang komunikasi dengan pihak kawalan udara.

    Hari ini adalah hari keempat pesawat tersebut hilang dan masih tidak dapat dikesan sejak dilaporkan hilang pada pukul 2.40 pagi hari Sabtu tersebut.   Pesawat itu dikendalikan oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah, 53 tahun bersama pegawai kanan, Fariq Ab. HAmid, 27 tahun.  Zaharie mempunyai pengalaman sebanyak 18,365 jam penerbangan dan telah berkhidmat sejak tahun 1981 manakala Fariq mula berkhidmat sejak 2007 dan memiliki jumlah jam penerbangan 2,763.

   Antara faktor kemungkinan yang menyebabkan sesuatu bencana berlaku terhadap mana-mana pesawat termasuk MH370 ialah :

  1. )  Struktur  kapal terbang 
  2. )  Kegagalan fungsi enjin.
  3. )  Kerosakan sistem elektronik termasuk sistem komunikasi
  4. )  Kesilapan manusia.
   Walau bagaimanapun semuanya itu adalah andaian manusia yang lemah dan terhad ilmu dan akalnya berbanding pencipta kita Allah S.W.T.   Semuanya adalah kuasa dan keajaiban Allah S.W.T yang mengatasi teknologi manusia.   Sebagai orang yang beriman ,  kita perlu percaya kepada kuasa Allah.   Oleh itu, marilah kita sama-sama berdoa agar pesawat ini dapat dijumpai dalam masa terdekat tidak kira apa jua kesudahannya samada gembira atau duka.

PRAY4MH370


Tiada ulasan:

Catat Ulasan