Isnin, 22 September 2014

PANDUAN MENDAPATKAN TIDUR YANG BERKUALITI

Teks  :  Nik Norliza Nik Mat
Foto  :  Carian Google



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikun w.b.t......



PETUA TIDUR YANG BERKUALITI


     Alhamdulillah, bertemu lagi dalam entri saya yang seterusnya. .Masih lagi ingin berkongsi tentang masalah tidur di kalangan kita. Ramai dari kita yang mengambil ringan tentang tidur yang berkualiti.  Ingatlah kurangnya kesempatan tidur yang anda miliki merupakan kerugian. Menyempatkan diri untuk tidur di malam hari, meskipun dengan waktu yang minima, baik untuk kesihatan Anda, namun kualiti tidur yang baik, membantu meremajakan fikiran dan tubuh. Ulasan berikut adalah beberapa dari banyak manfaat tersebut :
  • Tidur mengurangi risiko penyakit
    Dengan tidur yang cukup, kadar hormon Melatonin dan Kortisol tetap berada dalam kondisi yang sihat. Ketika Kortisoldi cek, ia dapat menghalangi kerosakan sel penyebab kanser. Saat Anda di alam mimpi, bahan kimia yang disebut "modulator sistem kekebalan tubuh" meningkat untuk membantu tubuh melawan infeksi yang berpotensi, sehingga masuk akal bahawa tidur melindungi Anda dari penyakit umum seperti demam dan selsema. Hal ini disebabkan oleh kortisol, kerana tingkat tinggi hormon yang berhubungan dengan fungsi kekebalan tubuh.
  • Tidur meningkatkan kemampuan otak
    Kajian dari University of Luebeck, Jerman menemukan bahawa dari 106 orang yang diamati, orang-orang yang beristirahat malam secara penuh, tiga kali lebih mungkin untuk melakukan dengan baik pada tugas-tugas kognitif mengukur memori, kreativiti, dan keterampilan menyelesaikan masalah dibandingkan orang-orang yang kurang tidur. Hal ini disebabkan aktiviti otak yang terjadi selama segmen tertentu di saat kita tidur.
  • Tidur mempertahankan berat badan Anda
    Sebuahlagi kajiani bersama dengan lebih dari 1.000 peserta yang dilakukan University of Wisconsin dan Stanford University mendapati bahwa mereka yang tidur rata-rata lapan jam semalaman memiliki indeks massa tubuh (BMI) lebih rendah daripada mereka yang tidur kurang. 




1 ulasan: