Selasa, 15 April 2014

APABILA RUTIN TERBABAS!!!

Teks   :  Nik Norliza Nik Mat
Foto   :  Carian Google

    Hari ini TERLEWAT BANGUN !!! Astaghfirullah hal azim.... 6:41 pagi.  Biasanya kalau 6:41 pagi ni anak-anak dah beres semuanya,  tunggu uminya jer siap pakai tudung.   Tapi apabila 6:41 pagi ini saya seorang yang baru terjaga,  manakala yang lain masih belum bangun termasuk si abah, maka kelam kabutlah jadinya. Dah lah dengan baju belum bergosok lagi, nasib baik anak-anak pakai baju PJ sahaja.  Biasanya saya siap menggosok baju untuk stok seminggu tetapi sejak si kecil Auni ni pandai merangkak laju selalu sahaja tergendala nak menggosok.
   Nasib baik juga anak-anak mudah dikejutkan dan tiada masalah mengurus hal persekolahan mereka.   Cuma Abang Chik yang berumur 4 tahun dan Auni yang berumur 8 bulan perlu diuruskan beg pakaian mereka.  Sayapun tak tahu macam mana saya boleh terbangun lewat pada pagi ni,  mungkin kerana kerap terjaga dek menyusukan Auni dan tidak mendengar bunyi penggera jam pada telefon.
    Walau bagaimanapun Alhamdulillah, saya dan anak-anak sampai dengan selamat dan sempat punch masuk sebelum keluar tanda merah.  Tetapi agak hairan juga apabila saya tiba di sekolah lebih kurang waktunya dengan rakan guru yang rumahnya hanya beberapa meter sahaja dari pagar sekolah. Bila diperhatikan memang begitu lah lumrahnya ,  mereka yang tinggal berhampiran dengan sekolah atau tempat kerja ni jarang yang tiba awal di sekolah.   Kadang-kadang kita yang tinggal lebih jauh dalam setengah jam perjalanan sampai awal dari mereka yang perjalanannya tidak sampai lima minitpun.
   Alangkan bahagianya kalau rumah sayapun dekat dengan sekolah tapi mungkin sikap saya juga sama dengan mereka iaitu tiba lewat juga di sekolah.  Apa-apapun bersyukurlah dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T ke atas kita.  Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan